zondag 24 maart 2013

Het succesverhaal van Ciroc vodka

Ciroc Ultra Premium Vodka 


Ciroc is een vodka geproduceerd en gedistribueerd door drankengigant Diageo. Ciroc vodka weet zich te onderscheiden van andere wodka door het feit dat het gemaakt is van druiven, in tegenstelling tot maïs, rogge, tarwe of aardappelen die veel vaker worden gebruikt.



De gebruikte druiven, Mauzac Blanc uit de Gaillac streek van Frankrij en de Ugni Blanc uit de Franse Cognac streek worden direct na de eerste vorst geplukt. Het sap uit deze druiven wordt vergist. Ciroc vodka is vijf keer gedistilleerd. De eerste vier destillaties van de Ugni Blanc vinden plaats in roestvrij stalen kolom ketels, de Mauzac Blanc druiven worden gedistilleerd in koperen ketels. Na destillatie worden ze vervolgens met elkaar vermengd. De verhouding is 95% Ugni Blanc en 5% Mauzac Blanc. De laatste distillatie wordt uitgevoerd in een traditionele koperen Armagnac ketel.

In 2003 is Ciroc vodka gelanceerd in de Verenigde Staten. Diageo's target waren duidelijk de "high end" klanten. Het merk werd groots geïntroduceerd in diverse grote nachtclubs maar de verkoop bleef met 40.000 dozen Ciroc op jaarbasis nog erg matig.

In 2007, heeft Sean "Diddy" Combs ingestemd om de merk ambassadeur van het Franse vodkamerk te worden. De reclame campagne in december 2007 waarin Sean Combs Ciroc vodka uitroept tot de "Officiële Nieuw Jaars's vodka" is een enorm succes. Nadat Sean Combs die tevens platenbaas is de vodka bijna continu promoot in videoclips stijgt de verkoop met razend tempo waardoor anno 2012 Ciroc de tweede meeste verkochte ultra premium wodka ter wereld is.
 
Ciroc heeft in 2010 twee nieuwe smaken op de markt gebracht, Redberry en Coconut. In 2011 werd Ciroc Peach uitgebracht. De laatste is beschreven als de meest succesvolle Noord-Amerikaanse Diageo productlancering ooit.

In Nederland en België kun je alle vier de smaken Ciroc vodka kopen in de web winkel van Exclusive Drinks. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten